Jag undrar...

Alltså jag har tänkt på en sak med myror. Eller två saker, förresten.
För det första: kan myror gå? Det ser ju nämligen alltid ut som att de springer. Och om det de gör är att gå, hur ser det då ut när de springer? Och när gör de det?

För det andra: varför bär myrorna på varandra? Jag har förstått det som att om jag är ute och går med min myrkompis och denna plötsligt blir nedtrampad av en människa, så ska jag ta upp myrkompisen på ryggen och bära iväg honom eller henne. Detta leder mig till själva huvudfrågan: var hamnar alla nedtrampade myror? I en hög med alla andra döingar? Och vad gör de i så fall med liken? Jag har kommit på tre alternativ; de ligger i en hög och ruttnar, det hålls en myrbegravning, de blir uppätna. Det första känns till en början ganska trovärdigt, men då borde det väl ligga högar med myror överallt? Nä, det funkar inte. Alternativ nummer två känns totalt orealistiskt. Vet ni hur många begravningar det skulle behöva hållas i veckan? Nej, det funkar inte heller. De döda myrorna måste alltså ätas av sina tidigare vänner. Ja, så är det nog.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0