fnys

Min mamma tittar sällan på tv, men när det inträffar slutar det sällan väl. Jag har väldigt svårt att sitta i närheten av henne, då hon hela tiden kommenterar vad som händer och försöker tala till personerna på tv:n. "jahaja, nu går ju hon dit" "varför säger du så?" "men gud så idiotiskt" "tjopp, sa det" "jaha, så kan man också göra".

Ikväll kom hon och slog sig ner bredvid mig i soffan. Eftersom jag satt och försökte driva mitt eget spa på datorn (helt otroligt roligt spel för övrigt) tog hon över fjärrkontrollen och jag förstod genast att mitt tålamod återigen skulle sättas på prov. Det första hon gör är att sätta på ettan, där det visas ett program från utbildningsradion med en oerhört irriterande man som talar entonigt. Jag tittar på henne och eftersom jag har makten över alla i familjen byter hon genast över till tvåan, där ett program om en 11-årig flicka som blivit våldtagen av en massa gubbar visas. "men usch, jag är inte intresserad..!", säger hon för sig själv och börjar zappa mellan kanalerna. Så stannar hon på tv400, där cheaters visas.

För alla losers som aldrig har sett cheaters, så kan jag tala om att det handlar om en människa som misstänker sin partner för att vara otrogen. Hon eller han anlitar då cheaters, som spionerar på och smygfilmar den misstänkta i några dagar. När de samlat på sig tillräckligt med material visas det för den första personen som, om det är en tjej börjar storgråta, eller om det är en kille svär och förbereder sig på att döda, när hon eller han får se sin partner hångla med en annan. Sedan åker cheaters-teamet och den arga eller ledsna människan iväg och överraskar den otrogna tillsammans med.. den andra och så bryter helvetet ut. Helfestligt med andra ord. Jag hoppas ni förstår.

Nåväl, tillbaka till mor min. Programmet är inne i delen då den första personen står och ser sin partner vara otrogen på en film och hon (alla mamma) säger "nej, är det här ännu ett sånt här relationsprogram, Matilda?". Jag svarar att det är det och att det är skitbra. Hon fnyser åt mig , men fortsätter att titta. Hon tittar väldigt länge, trots att programet tydligen är jättedåligt och att hon ofta talar om för mig att "man ska minsann inte sitta och titta när folk görs till åtlöje på det där sättet! hur mår de efter programmet?". Upplösningen är nära, de är nu påväg för att slå den otrogna killen. Mamma suckar gång på gång. Fnyser lite. Programmet suger ju faktiskt. "jaha, ska dom åka för att avslöja honom nu eller?". Suck, fnys, pust. Så tar programmet slut. Oj! Hon råkade visst kolla på världens sämsta program helt ofrivilligt!
Men vet du vad jag tror, mamma? Vet du det? Jag tror att du fejkar! Jag tror visst att du tycker att det är bra! Jag tror du tycker det är spännande att se när tjejen kommer in och slår och skriker åt pojkvännen! Jag vet att du tycker det, du vågar inte erkänna det bara. Såhär har det alltid varit, du låtsas bara.
Jag tycker om dig ändå.

Nu ska jag ta en omgång nässpray och läsa en bok. Sedan ska jag ta mig en rejäl omgång till, imorgon ska jag nämligen shoppa skor och lösa in checkar, så jag behöver en god natts sömn. Godnatt, mina vänner.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0